Marruecos

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Re: Marruecos. Asuntos de actualidad

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Cuarenta muertos por el mal tiempo en Marruecos. RADIO NEDERLAND

Publicado: viernes 06 febrero 2009 16:56 UTC

Rabat - En Marruecos, lluvias torrenciales y tormentas de nieve han costado la vida a más de cuarenta personas. La mayoría de las víctimas quedó atrapada entre los escombros de sus viviendas. El jueves, en las montañas Atlas, seis miembros de una familia fallecieron cuando el techo de su casa se derrumbó bajo el peso de la nieve. En la región nieva desde hace dos semanas seguidas. Decenas de familias han quedado sin hogar.
Otros lugares de Marruecos se vieron afectados por fuertes lluvias. En Casablanca se produjo un muerto el viernes a causa del derrumbe de un muro de una bodega que cedió ante la lluvia


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Re: Marruecos. Asuntos de actualidad

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Indra informatizara los sistemas del Catastro de Marruecos. YAHOO

hace 4 horas 39 mins 06/02/2009
La empresa de tecnologías de la información Indra anunció el viernes la adjudicación de un contrato de 13 millones de euros para automatizar la gestión del registro de la propiedad y el catastro de Marruecos.
El proyecto pretende agilizar los procesos de registro de las propiedades y el acceso a la información, integrando en una única base de datos toda la información del Registro de la Propiedad y el Catastro del Reino de Marruecos, informó la compañía en nota de prensa.

El contrato supone la entrada de Indra en el mercado de la administración pública del país norteafricano, y permitirá reemplazar paulatinamente el uso de los fondos en papel por fondos digitalizados, agregó la compañía
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Re: Marruecos. Asuntos de actualidad

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Adif e Indra implantarán la plataforma tecnológica Da Vinci, en la red ferroviaria de Marruecos. YAHOO

09/02/2009
consorcio español formado por Adif e Indra implantará la plataforma tecnológica Da Vinci en la red ferroviaria de Marruecos, al resultar adjudicatario del concurso internacional convocado por ONCF (Ferrocarriles de Marruecos) para la instalación de una solución informática de gestión integral del tráfico ferroviario, cuyo importe asciende a 3,205 millones de euros, informó hoy el Ministerio de Fomento.
La ministra de Fomento, Magdalena Álvarez, y el presidente de Adif, Antonio González, se reunieron hoy en Rabat con el ministro de Equipamientos y Transportes marroquí, Karim Ghellab. Durante el transcurso del encuentro fijaron diversas estrategias para el impulso de actividades conjuntas de Adif y ONCF, y suscribieron, junto al presidente de Indra, Javier Monzón, el contrato para la implantación del denominado sistema Da Vinci.

Este sistema es un innovador desarrollo informático español para la regulación de la circulación, que se sitúa entre los más avanzados del mundo y que puede adaptarse a cualquier red ferroviaria.

El contrato permitirá el despliegue del sistema Da Vinci en toda la red ferroviaria marroquí. Este hecho supone un paso más en la transferencia exterior de innovaciones tecnológicas desarrolladas en el ámbito ferroviario español.

El consorcio que ha resultado vencedor de la licitación internacional convocada por ONCF está creado al amparo del acuerdo suscrito en 2005 por Adif e Indra, que regula el marco de colaboración para la explotación comercial del sistema Da Vinci entre el gestor de la red ferroviaria, propietario intelectual del software y la marca asociada, y la compañía tecnológica, encargada del desarrollo y comercialización de la plataforma integradora a partir de las especificaciones técnicas elaboradas por Adif.

El sistema Da Vinci, que gestiona el tráfico de la red de alta velocidad española, ha demostrado su aptitud y versatilidad al permitir gestionar también redes de diferentes características como la de Feve (Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha), con la instalación en 2007 de los CRC de Santander, Bilbao y El Berrón (Asturias); el metro de Medellín, en el que desde 2005 controla tanto el tráfico como el resto de sistemas asociados de esta red de metro; o el metro de Londres (Metronet); además de optar en estos momentos a la adjudicación de otros concursos internacionales en Inglaterra con el 'Inteligente Infraestructure System' para Network Rail, y en China para el diseño, implementación e integración del 'Passenger Dedicated Lines Traffic Dispaching System' de la red de alta velocidad china.

La plataforma Da Vinci supone una evolución en la integración multidisciplinar del entorno ferroviario orientada hacia la gestión integral de procesos, sistemas y usuarios, al agrupar en un mismo sistema todos los subsistemas antes independientes



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Re: Islamismo, narcotráfico y corrupción en las FARM

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Autoridades marroquíes confiscan 2 toneladas de droga, ocultas entre verduras. Hay que tener en cuenta, que en pocos dias, se han neutralizados dos envios, ambos en la direccion Norte Sur. 8)

09/02/2009

EFE. Rabat, Marruecos. La Gendarmería Real marroquí se incautó esta madrugada en la autopista entre Casablanca y Marraquech de dos toneladas de cannabis y de 500 kilos de tabaco que estaban escondidos en el interior de un vehículo que transportaba verdura.

Fuentes de la Gendarmería Real citadas por la agencia oficial MAP indicaron que la mercancía era transportada desde la localidad septentrional de Ketama con destino a Agadir, en el sur del país, y fue descubierta en un control rutinario realizado en una estación de peaje.

El conductor del vehículo, de 33 años de edad, trató de huir, pero fue detenido por los agentes tras una persecución de 15 kilómetros y será presentado ante la Justicia, agregaron las fuentes.

A lo largo de 2008, las autoridades marroquíes se incautaron en todo el país de 110,9 toneladas de hachís, 33,6 kilogramos de cocaína, 6,3 kilogramos de heroína y 43 mil 510 unidades de pastillas.



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Re: Marruecos. Asuntos de actualidad

Mensaje por LIVIO2000 »

Tras el bloqueo del dialogo social, hoy huelga general de la Funcion Publica en Marruecos. AUFAIT

09.02.09

6 syndicats ont adhéré à cette grève dont la Confédération Démocratique du Travail dirigé par Noubir Amoui
Blocage du dialogue social : Les centrales syndicales en grève nationale aujourd'hui
Suite au blocage du dialogue social, les centrales syndicales montent au créneau en menant une grève nationale dans la fonction publique. En guise de réponse, le gouvernement a décidé de généraliser les retenues sur salaires à tous les grévistes au niveau du secteur public et des collectivités locales. Détails.
Les centrales syndicales se mobilisent pour mener aujourd’hui (mardi 10 février) une grève nationale dans la fonction publique, les collectivités locales et les autres établissements publics à caractère administratif après l’échec du dialogue social. Un sit-in de protestation est prévu aujourd'hui devant le siège du ministère de la modernisation des secteurs publics.

En guise de réplique, le gouvernement a décidé de ne pas payer les grévistes pour les jours de la grève.

6 syndicats montent aux créneaux

Les centrales qui vont participer à cette grève sont la Fédération Démocratique (proche de l’Union Socialiste des Forces Populaires (USFP), la Confédération Démocratique du Travail dirigé par Noubir Amoui (CDT), l’Union Marocain du travail (UMT), l’Union Nationale du Travail au Maroc (UNTM) proche du Parti de la Justice et Développement (PJD) et enfin l’Organisation démocratique du Travail (ODT).

L’Union Générale des Travailleurs du Maroc (UGTM) proche du parti de l’Istiqlal (PI) ne participera pas à ce mouvement de protestation syndicale. “Le dialogue social entre les syndicats et le gouvernement n’est pas encore clos. Quand on voit que le dialogue ne mène à rien, à ce moment là, on prend notre décision”, explique Mohamed Titna Alaoui membre dirigeant de l’UGTM.

Selon un communiqué de presse de la fédération Démocratique du Travail (FDT) proche de l’Union Socialiste des Forces Populaires (USFP), la décision de mener une nouvelle grève nationale est prise parce-que le gouvernement présidé par Abass Fassi (secrétaire général du parti de l’Istiqlal) n’a pas pris en considération les résultats de la grève nationale le 23 janvier dernier.

Les revendications

Les principales revendications des syndicats résident dans le respect des libertés syndicales, la réduction des heures du travail à 35 heures par semaine, l’approbation de la convention internationale N°87 concernant les libertés syndicales, l’augmentation des salaires à hauteur de 30%, la promotion exceptionnelle et la révision des décrets relatifs à la promotion interne, la suppression des échelles de 1 à 4, la création d’une indemnité pour l’emploi dans les régions éloignées et enfin l’abrogation de l’article 288 du code pénal.

Le gouvernement a décidé de généraliser les retenues sur salaires à tous les grévistes, a indiqué lundi le ministre délégué chargé de la modernisation des secteurs publics, Mohamed Abbou. M. Abbou, qui était l’invité de la chaîne de télévision nationale Al Aoula dans son journal de la mi-journée, a souligné que le gouvernement est tenu aussi bien au respect et à l’application de la loi, qu’à la nécessité de concilier le droit à la grève, garanti par la constitution et le droit d’opérer des retenues, également autorisé par la loi.

“Le droit de retenue est garanti sur une base comptable fondée sur le principe du salaire en contrepartie du travail”, a expliqué M. Abbou, notant que le gouvernement a pris cette décision “pour défendre le droit des citoyens à la scolarisation, aux soins et à toutes les autres prestations”. Mais des syndicalistes ont écarté une telle éventualité. Selon ABderrahman Azzouzi secrétaire générale de la FDT, “le gouvernement ne peut pas prélever le jour de la grève parce qu’il sait que la grève est un élément essentiel des droit de l’Homme. En plus, si le gouvernement le fait, il risque de compliquer davantage la situation. Rien n’est officiel.”

En guise de réplique, le gouvernement a décidé de ne pas payer les grévistes pour les jours de la grève.

Auteur : T.M


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elnaufrago13
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Re: Marruecos. Asuntos de actualidad

Mensaje por elnaufrago13 »

Hola a todos, no sabia si coocar esta noticia publicada en El Mundo aqui, si no es así creo que el moderador lo movera a su sitio. Lo que si creo es que es bastante interesante.


Diario El Mundo 15/02/2009:


NOTA INTERNA | Orden de aumentar los arrestos de indocumentados

La policía recibe orden de detener a marroquíes porque es más barato deportarlos
Europa Press | Madrid
Actualizado domingo 15/02/2009 14:42 horasDisminuye el tamaño del texto Aumenta el tamaño del texto
Los agentes del Cuerpo Nacional de Policía que trabajan en Madrid están recibiendo órdenes de sus superiores de aumentar las cifras de detenidos con el arresto de un cupo semanal de extranjeros que se encuentren en situación irregular.

Según una nota interna a la que ha tenido acceso Europa Press, cada comisaría tiene que detener semanalmente a un número determinado de irregulares en función de la población del distrito y si no lo consiguen, cruzar los límites de su ámbito de actuación y arrestar en otros distritos.

En este sentido, la nota recomienda dar prioridad a los marroquíes, ya que en el plazo máximo de internamiento de 40 días se pueden realizar los trámites de repatriación y el coste es asumible, al realizarse la mayor parte del traslado por carretera.

"Marruecos, prioritario (Se expulsan porque la mayoría del traslado se hace por carretera y se documentan bien. Bolivia, no se expulsan en la actualidad. Capacidad de plazas en vuelo, limitadas)", se afirma en el documento.

"Extranjeros: en base a la población de cada distrito, hay que hacer un número de detenidos. Villa Vallecas, objetivo=35. Si no los hay, se va a buscarlos fuera del distrito", recoge dicha nota, que está fechada el pasado noviembre. Fuentes policiales confirmaron que el resto de comisarías de Madrid han recibido esa misma instrucción.

Las órdenes impartidas sobre extranjeros proceden de una reunión de comisarios en la Jefatura Superior de Policía celebrada el 12 de noviembre. En el documento se traslada a los agentes de Villa de Vallecas las instrucciones recibidas en esa reunión, se incluyen las pautas para actuar tras la detención: "Hay que ser selectivos a la hora de pedir CIE (Centro de Internamiento de Extranjeros)".

Si un extranjero no tiene documentación en regla para residir en España es conducido a comisaría, donde se le incoa un expediente de expulsión. A continuación, debería ser trasladado al CIE hasta que se tramita dicha expulsión, pero la saturación de estos centros hace que habitualmente queden en libertad con el expediente de expulsión en el bolsillo.

Denuncia de los sindicatos
Recientemente, han sido los propios policías, a través de sus sindicatos, los que han trasladado a sus superiores quejas por este tipo de instrucciones. Las organizaciones SUP, CEP, UFP y SPP han remitido escritos al Ministerio del Interior, la Fiscalía General del Estado y el Defensor del Pueblo exigiendo una "clarificación legal" sobre determinadas órdenes.

Entre ellas, están las que obligan a realizar identificaciones "masivas e indiscriminadas sin ninguna razón de sospecha sobre determinadas personas, por ser jóvenes, por transitar por determinada zona o por ser de origen extranjero".

'Opacidad' de las cifras
Igualmente, los sindicatos se han pronunciado reiteradamente contra el "maquillaje" y la "opacidad" de las cifras de delincuencia que ofrece el Ministerio del Interior.

Desde la Comisión Española de Ayuda al Refugiado (CEAR), su portavoz, Mauricio Valiente, afirmó que es "innegable el incremento de la presencia policial y las redadas y operativos masivos que se están produciendo en algunas grandes ciudades, especialmente Madrid y Valencia".

"Entendemos que en puntos concretos como los colegios, donde se hacen identificaciones a los padres, se podrían estar vulnerando derechos fundamentales como el de la educación, porque al final el padre se va a pensar dos veces el llevar al niño al colegio o el acudir a un centro sanitario".
No me digas lo que te han dicho, dime lo que has visto y si puedes enseñarmelo que yo lo vea mejor.

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Nemesis
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Re: Armamento: Marruecos

Mensaje por Nemesis »

Dossier: la adquisición de F16 y armamento asociado a los EEUU

Morocco’s Air Force Reloads
26-Feb-2009 09:41 EST
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French Mirage F1s
(click to view full)
Morocco’s combat air force currently flies 2 squadrons of old F-5s, and 2 squadrons of only slightly newer Mirage F1s; T-37 light jets serve as key transitional trainers. Their neighbor and rival Algeria flies MiG-23s of similar vintage, but the Force Aerienne Algerienne also flies SU-24 Fencer and SU-25 Frogfoot strike aircraft, even more modern and capable MiG-29s, and is set to receive multi-role SU-30MKs as part of a multi-billion dollar weapons deal with Russia.

Morocco can’t beat that array. Instead, it is looking for replacement aircraft that will prevent complete overmatch, and provide it with a measure of security.

Initially, they looked to France. France’s Rafale is part of a set of European 4+ generation fighters that were developed and fielded during the 1990s-early 21st century, with the aim of surpassing existing offerings among America’s “teen series” fighters, as well as Russia’s Mig-29 Fulcrum and SU-27/30 Flanker family. “Dogfight at the Casbah: Rafale vs. F-16” discussed the French sales slip-ups that cost Dassault its first export order for the 4+ generation fighter. That outcome is now official. Just to make things worse, the final multi-billion dollar deal involves new-build F-16s, at a price comparable to the rumored figures for the Rafale. Not to mention an accompanying request to replace Morocco’s T-37 trainer fleet, and subsequent contracts for air-launched weapons and for C-27J short-haul transports.

The latest development includes a contract for their F-16s’ gun systems…

Contracts and Key Events [updated]
Why The F-16? DID Analysis – Dec. 2007
Contracts and Key Events


Chilean F-16D Block 52
(click to view full)
Feb 23/09: General Dynamics Armament and Technical Products announces a 5-year, $39 contract from Lockheed Martin for F-16 Ammunition Handling Systems (AHS). The initial order is $8.9 million, covering guns that will equip Turkey’s 30 new F-16C/D Block 50s, and Morocco’s 24 new F-16C/D Block 52s. Final assembly will be performed at GDATP’s Saco Operations facility in Saco, Maine, with testing and program management performed at the company’s Burlington Technology Center in Burlington, VT. Deliveries will begin in April 2010.

The General Dynamics F-16 Ammunition Handling System utilizes a closed-loop, linkless feed system, giving it greater ammunition capacity than previous designs and eliminating potential damage from ejected ammunition casings. The system is combined with GDATP’s M61A1 20mm Gatling gun.

Dec 1/08: Raytheon announces a contract from Lockheed Martin for its ACES (advanced countermeasures electronic system) for 24 Royal Moroccan Air Force F-16 Block 52 aircraft.

The ACES system is Raytheon’s latest offering for the F-16, and consists of a radar warning receiver, digital jammer and chaff-flare dispensers. The system features a new, all-digital, low cost, high performance radar warning receiver for dense signal environments, and a new digital RF memory-based (DRFM) jammer with enhanced resource management and an upgraded bag of tricks. Raytheon’s contract calls for deliveries to begin in December 2009.

Note that the original DSCA announcement involved 28 of ITT’s AN/ALQ-211 AIDEWS; or BAE Systems’ AN/ALQ-178 SPEWS suites, or or Raytheon’s AN/ALQ-187 ASPIS II suites. ACES would represent an upgrade from ASPIS II.

Oct 23/08: Finmeccanica subsidiary Alenia Aeronautica announces [PDF] that the Moroccan Defence Ministry has placed a EUR 130 million order for 4 C-27J Spartan tactical transport aircraft.

This brings the total number of firm C-27J orders received to 121 (US Army 78, Italy 12, Greece 12 + 3 option, Romania 7, Bulgaria 5 + 3 option, Morocco 4, Lithuania 3), and is the first order from a non-NATO country.

The Alkowat al malakiya al jawiya (RMAF) currently operates a fleet of about 19 C-130H/KC-130H Hercules aircraft as its mainstay transports; this order appears designed to supplement that C-130 feet with smaller short-field cargo aircraft that don’t have the same number of flight-hours on their airframes, rather than serving as any kind of replacement.

Aug 28/08: The DB-110 pod contract is announced on the Pentagon’s DefenseLink. Goodrich Corp. Surveillance and Reconnaissance Systems of Chelmsford, MA won an $87.9 million contract for 4 reconnaissance pods, 1 mobile ground station, 1 fixed ground station, 2 mission planners, in-country technical representatives, technical manuals, and test and integration support. At this time $37.8 million has been committed. Wright-Patterson Air Force Base, OH is managing the contract (FA8620-08-C-3013).

July 14/08: Goodrich Corporation announces a contract to provide its DB-110 airborne reconnaissance pods for the Royal Moroccan Air Force’s new Block 52+ F-16 fighters. The Foreign Military Sale (FMS) contract calls for Goodrich to provide 4 of its reconnaissance pods, plus data links, multiple ground exploitation systems and related support services. Work will be performed by the company’s ISR Systems teams in Chelmsford, MA and Malvern, UK.

See the DSCA listing in the Dec 19/07 entry; the DB-110 beat BAE’s TARS alternative.

July 9/08: The US Defense Security Cooperation Agency announces [PDF] Morocco’s formal request for weapons to equip its new F-16s. The total value, if all options are exercised, could be as high as $155 million.

The request includes a number of different weapons, along with containers, bomb components, spare/repair parts, publications, documentation, personnel and training, contractor technical and logistics personnel services, and other related support elements.

The principal contractors will be:

Lockheed Martin Aeronautics Company in Fort Worth, TX (F-16)
Lockheed Martin Missile and Fire Control in Dallas, TX (Paveway)
Boeing Integrated Defense Systems in Seattle, WA (JDAM)
Raytheon Missile Systems in Tucson, AZ (AMRAAM, HARM, Maverick, Paveway, Sidewinder)
Weapons requested will include:

30 AIM-120-C5 Advanced Medium Range Air-to Air Missiles (AMRAAM). The most recent production version is the C7.
60 AIM-9M SIDEWINDER Missiles. The most recent production version is the next-generation AIM-9X, but most American aircraft still carry AIM-9Ms.
20 AGM-88B/C HARM Missiles, used to attack radar sites.
8 AGM-65D/G MAVERICK Missiles, which use imaging infared (IIR) guidance. The AGM-65G is especially useful against hardened targets.
45 AGM-65H MAVERICK Missiles. These use camera-based guidance, which can be more useful in hot desert environments.
50 Joint Direct Attack Munition (JDAM) tail kits (20 GBU-31 for MK-82 500 lb bombs, and 30 GBU-38s for MK-84 2,000 lb bombs);
20 GBU-24, PAVEWAY III laser-guidance and fin kits to convert 2,000 pound bombs.
50 GBU-10, PAVEWAY II laser-guidance kits for 2,000 lb. bombs with penetrating warheads for hardened targets.
150 GBU-12, PAVEWAY II laser-guidance kits for 500 lb. bombs.
60 Enhanced GBU-12 PAVEWAY II bombs, with dual-mode GPS/laser guidance.
300 MK-82 training “bombs”
60,000 training projectiles for 20mm cannons, which are found in the F-16 and in Morocco’s F-5s
4,000 self-protection chaff for use in the ALE-47 self-protection system
4,000 ALE-47 self-protection flares and associated equipment and services.
June 6/08: Pratt & Whitney announces that its F100-PW-229 engine has been selected by the Royal Moroccan Air Force to power their new fleet of F-16 Block 52 aircraft, beating GE’s F110-GE-129. The engine program is valued at approximately $170 million, with deliveries to take place in 2010 and 2011.

The F100-PW-229’s Engine Enhancement Package (EEP) aims to increase the time until full depot inspection from 7-10 years, while providing up to 30% life cycle cost reductions and reduce the predicted in-flight shutdown rate by up to 25%. To date, F100-PW-229 powered aircraft have logged more than 963,000 flight hours in more than 16 years of operational service, and the Royal Moroccan Air Force becomes the 22nd international customer to select the F100 engine family for F-16 or F-15 aircraft.

May 30/08: Lockheed Martin Aeronautical Systems Co. of Fort Worth TX received a firm fixed price contract not to exceed $233.6 million for 24 F-16 Block 52 aircraft, along with associated support equipment, alternate mission equipment and support elements for the Government of Morocco. At this time $124.3 million has been obligated.

The 312AESG/PK at Wright-Patterson AFB, OH manages this contract (FA8615-08-C-6050). As one might guess from the amount, this is not the full purchase price, just the cost of key materials and components that have long lead times, and must be ordered now to ensure timely delivery of the finished fighters. Note: this contract was re-announced on June 5/08.

Dec 19/07: The US DSCA announces [PDF] Morocco’s formal request for 24 F-16C/D Block 50/52 aircraft as well as associated equipment and services – but not weapons. The total value, if all options are exercised, could be as high as $2.4 billion. The proposed sale includes:

24 F-16C/D Block 50/52 aircraft with either the F100-PW-229 or F110-GE-129 Increased Performance Engines (IPE), and APG-68v9 radars;
24 Conformal Fuel Tanks (pairs);
5 F100-PW-229 or F110-GE-129 IPE spare engines;
4 APG-68v9 spare radar sets;
30 AN/ALE-47 Countermeasures Dispensing Systems (CMDS)
30 AN/ALR-56M Radar Warning Receivers (RWR)
60 LAU-129/A Launchers;
30 LAU-117 Launchers;
6 Joint Helmet Mounted Cueing Systems;
12 AN/AAQ-33 Sniper ATP, or AN/AAQ-28 LITENING advanced surveillance and targeting pods. Even the choice is surprising, as Northrop Grumman’s LITENING was jointly developed with RAFAEL of Israel; DID predicts a Sniper ATP purchase.
5 Tactical Air Reconnaissance Systems (TARS) or DB-110 Reconnaissance Pods (RECCE); Goodrich’s DB-110 is already integrated into Poland’s F-16s, an eventually won here, too.
4 AN/ARC-238 Single Channel Ground and Airborne Radio System (SINCGARS) radios with HAVE QUICK I/II;
4 Link-16 Multifunctional Information Distribution System-Low Volume Terminals (MIDS-LVT);
2 Link-16 Ground Stations;
4 Global Positioning Systems (GPS) and Embedded GPS/ Inertial Navigation Systems (INS);
4 AN/APX-113 Advanced Identification Friend or Foe (AIFF) Systems;
28 AN/ALQ-211 Advanced Integrated Defensive Electronic Warfare Suites (AIDEWS); or 28 AN/ALQ-187 Advanced Self-Protection Integrated Suites (ASPIS II); or 28 AN/ALQ-178 Self Protection Electronic Warfare Suites (SPEWS)
1 Unit Level Trainer
Associated support equipment, software development/integration, tanker support, ferry services, CAD/PAD, repair and return, modification kits, spares and repair parts, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor technical, engineering, and logistics support services, and other related elements of logistics support.
The principal contractors (and some of their key offerings) will be:

Lockheed Martin Aeronautics Company in Fort Worth, TX (F-16 prime)
Lockheed Martin Missile and Fire Control in Dallas, TX (Sniper ATP)
BAE Advanced Systems Greenlawn, New York (Electronic Warfare, IFF, TARS)
Boeing Corporation Seattle, Washington
Boeing Integrated Defense Systems (three locations) St Louis, MO; Long Beach and San Diego, CA
Raytheon Company (two locations) Lexington, MA; Goleta, CA
Raytheon Missile Systems in Tucson, AZ
Northrop-Grumman Electro-Optical Systems in Garland, TX (LITENING)
Northrop-Grumman Electronic Systems in Baltimore, MD (AN/APG-68v9)
Pratt & Whitney in East Hartford, CT (F100 engine)
General Electric Aircraft Engines in Cincinnati, OH (F110 engine)
Goodrich ISR Systems in Danbury, CT (DB-110)
L3 Communications in Arlington, TX
Implementation of this proposed sale will require multiple trips to Morocco involving U.S. Government and contractor representatives for technical reviews/support, program management, and training over a period of 15 years.


T-6A JPATS
(click to view full)
Dec 19/07: The DSCA release [PDF] notes that:

“The Royal Moroccan Air Force’s (RMAF) fleet of T-37 aircraft was produced in the early 1960s. The T-37s high fuel and maintenance costs, and low mission-capable rates led to the RMAF’s decision to procure new trainer aircraft. The T-6B aircraft will reduce fuel requirements by 66%. The RMAF will use these new aircraft to modernize its air force and to improve operational capability in coalition operations and exercises, and contribute to a modern air defense network for the legitimate defense of Morocco.”

Hence Morocco’s official request for 24 T-6B Texan trainer aircraft with very secondary light attack capability. Associated equipment will include Global Positioning Systems (GPS) with CMA-4124 GNSSA card and Embedded GPS/Inertial Navigation System (INS) spares, ferry maintenance, tanker support, aircraft ferry services, site survey, unit level trainer, spare and repair parts, support and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, contractor technical and logistics personnel services, and other related elements of logistics support.

Implementation of this proposed sale will require multiple trips to Morocco involving U.S. Government and contractor representatives for technical reviews/support, program management, and training over a period of 15 years. The estimated cost is $200 million, and the principal contractors would be:

Hawker Beechcraft Corporation in Wichita, KS (aircraft)
Pratt & Whitney Corporation near Montreal, Canada and in Bridgeport, WVA (engines)
Martin Baker in Middlesex, United Kingdom (ejection seat)
Hartzel Propeller in Pique, OH (propeller)
CMC, with headquarters in Montreal, Canada and offices in Ottawa, Canada and Sugar Grove, IL (cockpit avionics)
L-3 Vertex in Madison, MS
Why The F-16? DID Analysis


Dassault Rafale
(click for cutaway view)
Defence Aerospace claims that France’s Rafale offers were 18 jets for EUR 1.8 billion (currently $2.6 billion), or 24 jets for EUR 2.4 billion (currently $3.45 billion), along with MBDA’s Mica air-air missiles and AASM laser-guided bombs:

“Contrary to earlier reports, Morocco is buying new F-16s, and not surplus US Air Force aircraft. The price it is paying is broadly comparable to that offered by France for the Rafale, giving the lie to reports that Moroccan authorities were swayed by a cut-rate offer made by the United States.

France made two offers, one for 18 Rafales for 1.8 billion euros ($2.6 billion), and one for 2.2 billion euros ($3.2 billion) for 24 aircraft. The French offers included a full weapons suite (MICA air-to-air missiles and AASM laser-guided bombs) as well as an extensive ground environment, that Morocco will have to buy separately for the F-16s.”

There is little transparency in these sorts of negotiations, so the public may never know the exact answer to Defense Aerospace’s implicit questions. Few would dispute that the Rafale is a significantly better plane, offering Morocco a level of quality overmatch that the F-16C/Ds cannot promise against neighboring Algeria’s MiG-29s and SU-30s. The F-16s’ potential winning edge thus comes down to some combination of the most likely explanations: price, network effects, strategic leverage… and pride.

When comparing the offers, the first thing any analysis must note is that a reasonably extensive support network is in fact built into the American offer. Equivalent weapons like the AIM-120 AMRAAM and Paveway II/III kits were not included, but they are unlikely to add more than $200 million to the price of 24 aircraft. An American dollar discount of 45% can still make that an attractive offer; indeed Morocco’s “equivalent choice” actually involves a 33% discount of 24 F-16C/Ds for the price of 18 Rafales, assuming a budget of around $2.6 billion for the aircraft and basic weapons.

Depending on relative in-service rates, the difference in aircraft that are actually available for use at any given time could widen further. That’s a significant consideration when the numbers neck down to under 24 aircraft, in order to cover an entire country against a potential opponent who can field over 60 aircraft of comparable or better quality.


TuAF F-16s
(click to view full)
The second factor to consider is “network effects,” in which the value of a military platform increases with the number of associated choices in weapons et. al. F-16s do have the advantage of offering a much wider set of choices in weapons, targeting pods, engines, and other related equipment. This expands Morocco’s weaponry options to handle a variety of strategic scenarios, and avoids the Rafale’s limiting choices of either accepting supplier lock-in, or pursuing expensive local integration projects. The F-16’s network effects could well be more attractive to a country who values flexibility highly, and understands that flyaway aircraft cost, like the cost of a new car from a dealer, is only the beginning of the real expense of ownership.

The 3rd factor to consider is that the F-16 sale may also be set in the context of a wider security relationship with the USA, which would offset Morocco’s aircraft quality differential in a different way. The US DSCA adds that:

“The proposed sale will contribute to the foreign policy and national security objectives of the United States by enhancing Morocco’s capacity to support U.S. efforts in the Global War on Terrorism (GWOT), as well as supporting Morocco’s legitimate need for its own self-defense. Morocco is one of the most stable and pro-Western of the Arab states, and the U.S. remains committed to a long-term relationship with Morocco.”

That relationship undoubtedly had a role to play getting the American F-16 in the door as an alternative. Many people think that countries sell arms to people they wish to befriend; that is only very partially true. It is more true to say that countries tend to buy arms from nations whom they wish to be their friends, when the potential for a strategic relationship is a factor at all. This helps to explain why the F-16 became Morocco’s #1 alternative instead of (for instance) Sweden’s JAS-39 Gripen. Or cheap Russian fighters, which would be fatally compromised by Russia’s near-certain choice of Algeria and its gas reserves over Morocco in the event of a crisis.

While these security relationship dynamics always apply to global weapon purchases, it is very unlikely that they were decisive in winning the deal. If Morocco desires a relationship with the USA that extends to military support in times of crisis, that relationship cannot be dependent on a single minor aircraft sale; given the way America works, it either exists in any event, or it does not exist at all.

The last factor to consider is pride. Past reports have indicated that France’s initial sales efforts quoted one price, while a later call to the DGA concerning France’s price per aircraft gave a much lower figure. Negotiations went very cold after that, and serious discussions began with the Americans that would eventually lead to the F-16 sale. In a part of the world known for holding pride and honor in very high esteem, that kind of gaffe tends to have serious consequences. Not serious enough to break Morocco’s relationship with France entirely, of course; France is valued for strategic reasons. It was serious enough, however, that if the French reports are true and Morocco could find a “good enough” alternative, pride and the satisfaction of honor alone could explain the denouement we have seen:

Buy American jets to exact redress and serve as a warning to France not to do that again, while improving relations with another powerful ally. Couple that with a EUR 500 million order for a French FREMM frigate to shore up another need, and demonstrate to France that relationship still exists and honor has been satisfied.


http://www.defenseindustrydaily.com/mor ... ads-04469/
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Re: Expansion del Chiismo en Marruecos

Mensaje por kilo009 »

Marruecos ha roto relaciones diplomáticas con Irán. Creo que todo tiene que ver con el título de este post, la expansión del chiismo en la comunidad marroquí (especialmente su corte radical):

http://www.map.ma/es/sections/portada2/ ... cos_r/view
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elder
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Re: Marruecos. Asuntos de actualidad

Mensaje por elder »


El servicio secreto español no comunicó al jefe de su antena en Nador (noreste de Marruecos) el motivo de esa decisión, que ponía fin a año y medio de estancia en esa ciudad colindante con Melilla.

La salida precipitada del agente, suboficial del Ejército y con una larga experiencia en el País Vasco, responde a una exigencia de Rabat. "En la práctica, equivale a una expulsión", afirma una fuente conocedora del incidente.

Al hombre del CNI en Nador, que está adscrito como agregado al Consulado de España en la ciudad, le hubiese gustado alargar tres meses su estancia antes de regresar a Madrid. Sus hijos hubiesen podido así acabar el año escolar. No se le ha permitido. Los marroquíes tenían prisa. Marruecos es el país al que el CNI consagra más esfuerzos. Cuenta con un pequeño equipo en Rabat y agentes, a veces hasta dos, adscritos a los otros seis consulados de España, además de una red de confidentes locales. Los movimientos islamistas, moderados y radicales, constituyen el principal centro de atención de los espías españoles.

La Dirección General de Estudios y Documentación (DGED), el espionaje exterior marroquí, rehusó explicar a este corresponsal por qué había exigido la salida del agente del CNI.

El servicio secreto español declinó también comentar la iniciativa de la DGED, que dirige Yassin Mansouri, de 46 años, hombre de confianza del rey Mohamed VI, con el que compartió pupitre en el Colegio Real de Rabat.

La clave está probablemente en las convulsiones que desde principios de año agitan el Rif, la mayor área de exportación de hachís del mundo después de Afganistán. Nada menos que 109 personas han sido detenidas y procesadas en Marruecos entre enero y febrero por tráfico de droga -76 son militares y policías-, tras la mayor redada de la historia del país.


Chakib al Khayari , que encabezaba en Nador la pequeña Asociación Rif Derechos Humanos , denunció, sin embargo, que la operación policial se quedaba corta porque no alcanzaba a los cerebros del narcotráfico que anidan en la cúpula del aparato del Estado.

Este militante rifeño es un personaje conocido por todos aquellos, periodistas y miembros de ONG extranjeras, que han trabajado en Nador. Era servicial, eficaz y vivía muy modestamente.

Solía sentarse con sus visitantes en un polvoriento cibercafé de su ciudad y les enseñaba en Google Maps la ubicación de las lanchas rápidas que transportan el hachís a las costas españolas o se apostaba con prismáticos al atardecer en la orilla de Mar Chica, la laguna salada que baña Nador, para divisar cómo cargaban con droga los fueraborda.

Al Khayari fue detenido el 18 de febrero de madrugada e ingresó en prisión. Está procesado por atentar contra las instituciones encargadas de la lucha contra el narcotráfico, según un comunicado de la fiscalía de Casablanca que suscitó la reprobación de buena parte de la sociedad civil marroquí.

Se le considera además sospechoso, prosigue el texto del ministerio público, de "recibir dinero del extranjero para llevar a cabo una campaña mediática para desacreditar los esfuerzos desarrollados por las autoridades marroquíes en la lucha contra el tráfico de droga".

¿Quién le habría entregado esos fondos? Tras describir, el viernes en portada, la investigación efectuada en Nador por un equipo de la DGED, el diario de Casablanca As Sabah indicaba que "un servicio extranjero recluta en la zona del Rif". Además, "un activista de derechos humanos cobra de una parte extranjera".

Días antes, Al Obour Assahafi, una publicación de Nador reputada por recoger confidencias de los servicios marroquíes, había acusado al Consulado de España en la ciudad, al que está adscrito el agente, de fomentar actividades "subversivas".

En claro, Chakib al Khayari habría recibido fondos del espía español en Nador cuya expulsión Rabat acaba de ordenar. ¿Con qué objetivo? Empañar la enorme movilización policial marroquí contra el narcotráfico.

Una fuente autorizada del CNI, el único servicio secreto extranjero con presencia en esa zona de Marruecos, desmintió ayer a este periódico haber financiado al militante de derechos humanos.

El episodio demuestra hasta qué punto, pese a la luna de miel política que viven las autoridades de ambos países, "la relación cotidiana hispano-marroquí sigue impregnada de recelos y desconfianza", señala un diplomático español.

En Ceuta, la DGED marroquí también encontró motivos de descontento. Su jefe, Mansouri, se quejó a Alberto Saiz, el director del CNI, en noviembre de 2007, del apoyo brindado por las autoridades españolas al tablig. Esta rama del islam, de origen indio, ha mermado la influencia en la ciudad de los musulmanes de rito malekita, fieles a Rabat.

La expulsión del jefe de la antena del CNI en Nador no es la única que ha padecido recientemente el servicio secreto español en el Magreb. Su delegada en Túnez, una mujer, tuvo que hacer las maletas apresuradamente en 2007 después de mantener relaciones "demasiado estrechas" con los defensores locales de los derechos humanos.



http://www.elpais.com/articulo/espana/M ... inac_8/Tes
De mi Dios vulneré diez mandatos, de mi Rey ninguno.

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blackjack
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Re: Marruecos. Asuntos de actualidad

Mensaje por blackjack »

quote]La reestructuración de la presencia militar de España en el Estrecho ha abierto una vía de agua, que está siendo aprovechada por Gran Bretaña, Marruecos y Francia para dominar esta zona estratégica[/quote]

En esta coyuntura, Marruecos, con el apoyo de Francia, puede estar jugando un papel fundamental en esta partida de ajedrez, aprovechándose del deterioro de las relaciones de España con EE.UU. En este sentido, las fuentes consultadas por ABC indican que la continuidad de Robert Gates como secretario de Defensa en el gabinete de Obama puede favorecer el interés de Rabat de poestularse «como su potencia amiga en el Estrecho». Para ello contaría con tres puertos vitales frente a Gibraltar (Tánger, Tánger-Med y la base naval de Ksar-Kebir), además de la base militar de Alhucemas (en modernización) y el puerto de Nador (para anular Melilla).


Instalación del Africom
Otro de los elementos claves de este acercamiento de EE.UU. a Marruecos es el interés de los americanos de instalar el Africom (Comando Africano de Estados Unidos) en algún punto de Marruecos, en detrimento de España. Los americanos quieren que esta base aeronaval se sitúe en la ciudad de Tan Tan, en la frontera entre Marruecos y el Sáhara Occidental, de donde salió la Marcha Verde. Actualmente, la sede del Africom está entre Stuttgart (Alemania) y Rota. Fuentes militares apuntan que las malas relaciones entre Zapatero y EE.UU. podrían haber influido para que la sede de este mando militar no se instale en algún punto de España, como Canarias.


Noticia: http://www.abc.es/20090309/nacional-nac ... 90309.html

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